Digipunkki ja dinosauruksia - Tarina Digimuutos.fi -kirjan takana

Ajatus tämän kirjan kirjoittamisesta syntyi jo kesällä 2015!

Olin vain hetkeä aikaisemmin perustanut Digitaalinen transformaatio suomeksi -Linkedin ryhmän, johon on tähän päivään mennessä liittynyt jo 500 asiantuntijaa.

Samalla olin tullut siihen tulokseen, että meidän tulisi tehdä hymistelyn sijaan jotain konkreettista ja käsin kosketeltavaa.

Tunnistin kolme vaihtoehtoa kehittää omaa osaamistani

Ensimmäiseksi tuli mieleen väitellä tekniikan tohtoriksi. Totesin kuitenkin nopeasti, että haluan mieluummin tehdä jotain käytäntöön perustuvaa teoreettisten pohdintojen sijasta.

Toinen realistinen vaihtoehto asiantuntijuuden kehittämiseen olisi vielä pari vuotta sitten ollut MBA-tutkinnon suorittaminen. En kuitenkaan usko, että mikään opinahjo yksinään olisi voinut tarjota sitä läpileikkausta ja vastaavaa tietämystä, jonka kolmas vaihtoehto eli kirjan kirjoittaminen minulle antoi.

Kirjan mallia ja tyyliä pohtiessani tunnistin nopeasti, että en yksin  omaa riittävästi käytännön kokemusta digitaalisen transformaation johtamisesta vaikka työssäni olen päässyt digitalisoimaan monen yksityisen ja julkisen organisaation prosesseja, kehittämään kulttuuria sekä palvelumuotoilemaan uusia digiappeja ja -palveluita.

Piste FI on olennainen osa kirjan nimeä

Tämän takia päätin etsiä ne henkilöt, jotka ovat omassa työssään nähneet enemmän kilometrejä digitalisaatiosta ja joutuneet reagoimaan kuluttajakäyttäytymisen muutokseen.

Halusin näyttää, että Suomesta löytyy organisaatioita ja yrityksiä, jotka ovat pystyneet toteuttaneet omassa organisaatiossaan merkittävän muutoksen.

Halusin esitellä suuria perinteiset organisaatiota, jotka ovat muuntautuneet analogisesta digitaaliseksi.

Minulta on monta kertaa kysytty, miksi halusin haastatella juuri suomalaisia yrityksiä. Eikö kannattaisi keskittyä mieluummin ulkomaalaisiin menestyjiin?

Minulle vastaus on itsestään selvä:

Suomesta löytyy yrityksiä, joista mikä tahansa globaali organisaatio voi ottaa mallia.

Halusin lisäksi nostaa esille positiivisia esimerkkejä, koska uskon, että onnistumisten kuvaaminen ja esittely luo lisää onnistumisia.

Yhdessä olemme enemmän!

Tulin myös nopeasti siihen tulokseen, että en yksin pysty päivätöiden rinnalla tähän urakkaan.

Kollegani Kati Lehmuskoski oli jo alusta alkaen ollut aktiivinen Digitaalinen transformaatio suomeksi -LinkedIn ryhmässä, joten hänen mukaan pyytäminen oli luonnollista.

Talvella pallottelimme ideoita ja alkuvuodesta 2016 päätimme ryhtyä tositoimiin. Lue tästä Katin bloggaus, jossa hän kertoo mitä hän oppi huippujohtajien haastatteluista.

Kesällä  konkretisoineet kirjan tulokulmaa ja tyyliä. Meille oli alusta asti itsestään selvää, että haluamme:

 Inspiroivien tarinoiden lisäksi kertoa kirjassa käytännön vinkkejä digimuutoksen johtamiseen.

Tavoitteemme on täyttynyt, jos yhdenkin yrityksen tai organisaation digitalisointi onnistuu näiden parhaiden käytäntöjen avulla.

Ole rohkeasti yhteydessä, jos kirjan aihe tai jo kuljettu matka kiinnostaa!

Seuraa myös jatkossa näitä sivuja, koska tulemme syksyn aikana julkaisemaan otteita jokaisen johtajan tarinasta.

Kiitos jo tässä vaiheessa Katille rohkeasta heittäytymisestä tuntemattomaan ja arvokkaista kommenteistanne sekä ideoista!

Mikään ei ole mahdotonta! Digimuutoksen johtamiseen tarvitaan ripaus rohkeutta ja aimo annos uusia tapoja ajatella sekä toimia yhdessä.

Timo Savolainen

Digimuutos.fi -kirjan kirjoittaminen on jo nyt ollut erinomainen kokemus!

Olemme päässeet tapaamaan mahtavan joukon suomalaisia huippujohtajia ja nähneet miten organisaatioiden digitalisointi voidaan käytännössä toteuttaa.

Nämä 10 muutostarinaa antavat hyvät eväät minkä tahansa organisaation digitaalisen transformaation johtamiseen.