Kohti julkaisupäivää

Ensimmäinen idea Digimuutos.fi -kirjasta syntyi jo puolitoista vuotta sitten kesällä 2015 ja varsinainen kirjoittaminen käynnistyi helmikuussa 2016.  Nyt kun kirjan julkistustilaisuuteen on enää pari päivää voimme iloisina todeta, että onpa ollut huikea matka!

Kirjamme kohderyhmänä ovat johtoryhmät, hallitukset ja esimiehet

Kirjaprojekti käynnistyi listaamalla mielenkiintoiset Suomessa toimivat yritykset ja johtajat, jotka ovat toteuttaneet onnistuneen digimuutoksen omassa organisaatiossaan. Lisäksi päätimme hyvin varhaisessa vaiheessa, että haastateltavien tulee edustaa ylintä johtoa, jotta tarinat puhuttelisivat myös kirjan kohderyhmää.

Kaiken kaikkiaan listallemme päätyi 60 yritystä. Järjestimme listan ylimmäksi itsellemme mielenkiintoisimmat muutokset ja johtajat, joiden kontaktoinnin aloitimme. Lähestyimme haastateltavia ennakkoluulottomasti sähköpostilla ja puhelimella, vaikka emme olleet heitä aikaisemmin tavanneetkaan.

Tässä vaiheessa törmäsimme projektin suurimpaan yllätykseen. Kymmenen johtajan saaminen kirjaan mukaan kävi huomattavasti nopeammin kuin odotimme. Listalta melkein 50:tä johtajaa emme ehtineet edes kontaktoida, vaan käytännössä listan ensimmäiset 10 innostuivat heti mukaan kirjaan!

 

Johtajien oma innostus vei mukanaan

Haastattelut inspiroivat ja herättivät paljon ajatuksia. Samalla oli oivallista kuunnella, miten johtajat olivat päässeet yli erilaisista haasteista. Välillä esteeksi nousi kulttuuri, välillä säästötavoitteet. Toisinaan uudistusta hidasti organisaation omien ihmisten haluttomuus parantaa toimintaa, toisinaan taas organisaation ulkopuoliset esteet.

”Digimuutoksessa onnistuneet johtajat onnistuivat voittamaan kaikki kohtaamansa esteet ja viemään organisaationsa digitaaliseen maailmaan.”

Aktiivista kirjoitustyötä teimme oman työmme ohessa puolisen vuotta. Olemme molemmat pienten lasten vanhempia, joten varsinaista kirjoitustyötä tehtiin tahoillamme aamuisin ennen töihin lähtöä, iltaisin lasten nukkumaan menon jälkeen tai viikonloppuisin päiväuniaikaan.

 

Käsikirjoitukselle sovittu tavoiteaika toi kirjoittamiseen rytmiä ja ryhtiä

Mietimme syksyllä mahdollisia eri julkaisuaikoja ja päädyimme poiketa kirja-alan pääsäännöstä. Emme tähdänneet joulumarkkinoille vaan päätimme julkaista kirjamme vasta tammikuussa. Tämä pieneltä tuntuva päätös mahdollisti meille hyvän keinon erottautua.

”Kiinnostus Digimuutos.fi -kirjaa kohtaa on ylittänyt kaikki odotuksemme ja vaikuttaa, että ajankohdan valinta oli oivallinen.”

Nyt, kun koko kirjaprojekti on valmis ja julkaisuajankohta lähestyy, tuntuu mielessä haikealta. Mitä nyt pitäisi tehdä, kun joka viikolle ei olekaan sovittuna johtajien haastatteluja?

Tavallaan yksi projekti on nyt takana ja toinen hyvin eri tyylinen projekti on alkanut. Nyt pitää panostaa, että kirja löytää tiensä johtoryhmien ja hallitusten pöydille. Onneksi luvassa on jo nyt pelkästään julkaisuviikolla Ylen aamu tv:n haastattelu, lehdistötilaisuus ja varsinainen julkaisuseminaari.

 

Uskomme aidosti, että tämä kirja antaa johtajille hyvän pohjan oman yrityksen digitalisoinnille

Mitä sitten seuraavaksi? Tarkoituksena on julkaisun jälkeen alkaa organisoimaan seuraavaa Digisalonki-tapahtumaa, joka tullaan järjestämään Digimuutos.fi kirja- teemalla. Lisäksi jatkamme keskustelua Digitaalinen transformaatio suomeksi LinkedIn -ryhmässä, jonne sinäkin olet lämpimästi tervetullut!

Pohdinnassa on myös saada kirja kansainvälisille markkinoille (esim. Amazon), koska aihe on jokaisen yritysjohtajan huulilla. Lisäksi tulemme julkaisemaan tällä sivultolla paljon uutta sisältöä sekä meidän kirjailijoiden että ulkopuolisten vieraskynien toimesta.

Lisäksi kierrämme valmentamassa ja luennoimassa digimuutoksesta, joten ole rohkeasti yhteydessä, jos aihe kiinnostaa!

Kiitos kaikille tähänastisesta matkasta – nyt nautitaan!

Kati & Timo

Ihmiset haluavat muutosta, mutta eivät halua muuttua!

39.90  sis alv. Lisää ostoskoriin

Kati Lehmuskoski
Timo Savolainen