Elina Björklund – Digitaalinen muutos ihmisten kautta

Reima on muuntautunut vain muutamassa vuodessa perinteisestä tuoteorganisaatiosta ketteräksi digitaalisen liiketoiminnan yritykseksi. Toimitusjohtaja Elina Björklund kertoo, miten muutosmatkaan lähdettiin ja miten Reiman arvot näkyvät digitaalisessa liiketoiminnassa.

Julkaistu: 3.1.2017

Aloitin Reiman toimitusjohtajana vuonna 2012. Reiman visio syntyi heti samana vuonna. Visiota muodostamassa oli Jämijärvellä laajennettu johtoryhmä, eli 15–20 henkilöä. Pohdimme yhdessä, missä olimme nyt ja minne meidän pitäisi mennä tulevaisuudessa. Samalla arvioimme, miten ympäröivä maailma on muuttumassa ja mitkä olivat tärkeimmät globaalit trendit.

Jämijärvellä päätimme, että jatkossa Reima tulee kasvamaan vahvasti verkon kautta. Emme kuitenkaan vielä silloin osanneet tarkasti määritellä, mitä verkkoliiketoiminta Reimalle tarkoittaa.

”Verkko on meidän kotipesä ja tärkein kanavamme.” Elina Björklund

Reimalle siirtyminen verkkoliiketoimintaan oli suuri ajatuksellinen muutos. Aikaisemmin Reima oli ollut tuoteorganisaatio, joka myi tukkuportaan kautta tai suoraan myyjille. Oli hienoa, että johtoryhmämme uskalsi jo vuonna 2012 sanoa, että verkko on meidän kotipesämme ja tärkein kanavamme.

Muutosmatkalle lähtiessä oli tärkeää, että Reiman avainhenkilöt jakoivat yhteisen vision. Kun kaikki olivat yhdessä tekemässä visiota, siitä tuli jokaisen oma agenda. Koko johtoryhmä ymmärsi, että yrityksen tulee mennä verkkoon. Siitä lähti liikkeelle Reiman muutos.

Perustimme vuonna 2012 pari verkkokauppaa, joista maksettiin ensimmäiset oppirahat. Jälkikäteen voi tietysti pohtia, mitä olisi voinut tehdä eri tavalla. Ratkaisuksi valittiin laaja verkkokauppa-alusta, joka on kuin Mersu Reiman kokoiselle yritykselle. Vaikka alusta onkin hyvä ja skaalautuva, on muutosten tekeminen ollut jälkeenpäin melko kallista.

Vinkki johtajalle: Sitouta avainhenkilöt muutokseen.

Ihmisten pitää itse oivaltaa muutostarve ja nähdä tavoite, ennen kuin he voivat lähteä toteuttamaan muutosta. On tärkeää sitouttaa johto ja avainhenkilöt heti alusta muutokseen.

Kun ihmiset pääsevät itse määrittelemään visiota, he ovat sitoutuneempia toteutusvaiheessa ja muutosvastarinta heikkenee.

Elina Björklund

Toimitusjohtaja, Reima

Suomi tarvitsee positiivista henkeä ja onnistumisen kokemuksia!

  • Tiedätkö julkisen organisaation, joka on onnistunut muutoksessa?
  • Tiedätkö yrityksen, josta muut voisivat ottaa esimerkkiä?
  • Kenen johtajan tarinan sinä haluaisit kuulla?

 

Jaa onnistumisia ja osallistu keskusteluun Digitaalinen transformaatio suomeksi LinkedIn -ryhmään ja Twitterissä #digimuutos.

1 comment

mopsis5

mopsis5.com

Comments are closed.