5+1 vinkkiä pk-yrityksen digimuutokseen

Helsingin Sanomat 30.6.2017 uutisoi pienten ja keskisuurten yritysten digimuutoksesta.

Useat suomalaiset yritykset miettivät omaa paikkaansa digitaalisessa maailmassa ja miten reagoida ympäristön muutoksiin.

Nämä samat kysymykset nousivat esille viime vuonna, kun haastattelimme Digimuutos.fi -kirjaamme 10:tä suomalaista huippujohtajaa.

Tässä ovat meidän vinkkimme PK-yrityksille:

1. Jos ei ole netti- ja/tai Facebook-sivuja, ei ole olemassa

Tämä otsikko on kenties hieman provosoiva, mutta siinä piilee totuuden ydin. Vain ani harva yritys palvelee niin pientä asiakaskuntaa, että yritys ei tarvitsisi omia netti- tai Facebook-sivuja.

Millä ajattelit, että uudet asiakkaat löytävät yrityksesi, jos sinulla ei ole nettisivuja tai ne on päivitetty viimeksi 2009?

 

2. Mobiili on uusi internet

Joko yrityksen nettisivut ovat toiminnassa? Tarkastithan, että sivut toimivat myös kännykällä?

Jo yli 50% internetin katselukerroista tapahtuu joko kännykän tai tabletin kautta. Lisäksi Google on alkanut suosia mobiilioptimoituja sivuja, joten älä anna kilpailijoille ilmaista etumatkaa.

 

3. Avoimin mielin someen

Monet yrittäjät arastelevat lähteä sosiaaliseen mediaan. Mitä, jos joku vihastunut asiakas päättää haukkua yrityksen ja pilaa koko yrityksen maineen? Mitä, jos joku työntekijä sanoo jotain harkitsematonta Facebookissa?

Näitä ajatuksia on hyvä pohtia, mutta lopulta nämä ovat mahdollisuuksia näyttää maailmalle, mikä meidän yrityksessä on tärkeää.

Kaikki palaute kannattaa ottaa vastaa kultaakin kalliimpana aarteena ja käyttää energiana yrityksen kehittämiseen. Yksi naseva kommentti vie toimintaa eteenpäin enemmän kuin 1000 nyökyttelevää hymistelijää.

Esimerkiksi Jounin kauppa on hyötynyt valtavasti sosiaalisen median tuomasta nosteesta: http://www.jouninkauppa.com/

 

4. Dokumentit kannattaa viedä pilveen

Dokumenttien pyörittely ja etsiminen sähköpostista ja työntekijöiden tietokoneilta on todella vanhanaikaista ja vie turhaan työaikaa.

Yrityksen dokumentit kannattaa viedä pilveen, josta ne ovat helposti työntekijöiden haettavissa. Samalla voit jakaa luottamuksellista tietoa turvallisesti myös sidosryhmille ja nopeuttaa esimerkiksi myynti- ja tilausprosessia.

Keskeisimmät vaihtoehdot PK-yritykselle ovat:

  • Google-drive
  • SharePoint
  • M-Files

 

5. Mieti, miten oma liiketoimintasi toimisi parhaiten hyödyntäen digiä

Jos nyt aloittaisit ihan tyhjältä pöydältä, miten järjestelisit yrityksen toiminnan?

Lähivuosina joku tulee ja tekee toimintasi vielä tehokkaammin, jos sinä et sitä itse tee. Ole siis itse ensimmäisenä digitalisoimassa omaa toimialaasi ja haasta rohkeasti vallitseva nykytila.

+1   Kilpailija ei olekaan se naapurin tuttu yritys ja yrittäjä

Yhä useampi suomalainen yritys on herännyt tilanteeseen, jossa todellinen kilpailija onkin globaali suuryritys kuten Facebook, Google, Uber tai AirBnB. Vähittäismyynnissä kuluttajien verkko-ostokset ohjautuvat suurille yrityksille kuten Hennes & Mauritzille, Zalandolle ja Amazonille.

Jos oma yrityksesi ei toimi kuluttajaliiketoiminnassa, muutos voi tuntua vielä kaukaiselta. Tämä ei kuitenkaan poista tosiseikkaa, että tänä päivänä yhä pienempien yritysten on mahdollista haastaa suuret markkinajohtajat.

Tästä parhaana esimerkkinä on Tesla, joka on tänä päivänä yksi maailman arvokkaimmista autobrändeistä.

Aloita siis toimenpiteet nyt kun ei ole vielä liian myöhäistä!

Kati Lehmuskoski & Timo Savolainen

Kirjoittajat auttavat päivisin Suomen johtavia organisaatioita digitaalisaation saralla. Vapaa-ajallaan he pyörittävät Elinkeinoyhtymä Digimuutosta.

 

Tarvitsetko apua digitaalisen suunnan säätämisessä? Kontaktoi rohkeasti!

+358503035254 / timo.savolainen@sofigate.com

Kati Lehmuskoski

Senior Advisor

Timo Savolainen

Digi Punk Rocker